maanantai 11. lokakuuta 2010

Nyt se tapahtu. Tätä mä oon pelänny siitä asti kun selvis että tuun tänne: tulin kotiin (koti ja koti, asuntolahuone siis :P) - enkä ottanu kenkiä pois jalasta. Aijaijai.

Tutoriaaleissa turhautuminen nousee usein huippulukemiin, kun en pysy kärryillä ihmisten puheessa. Aaargh, nää puhuu varmaan sataa eri versiota skottiaksentista plus lisäks kaikki muut väännökset englannista, joita täällä kuulee. Yhen tai maksimissaan kahen ihmisen kanssa kerrallaan jutellessa onnistuu jotenkin, mut heti kun pitäis samaan aikaan ajatella älykkäästi, kääntää ne kovan työn takana olleet ajatukset enkuks, seurata muun ryhmän keskustelua ja vielä saada takelleltua sekaan jotain hienoa, oon hukassa. Ärrsyttäääää. Vastapainoks onneks saa välillä huomata kuinka vaikka hississä ihmiset kattoo haavi auki kun eivät tunnista mitä kieltä suomi on. Tai siis kun esim. ranskan, saksan ja italian tunnistaa vaikka niitä ei ite osais puhua, mutta suomea ei kovin moni taida tunnistaa :D

Italiasta tuli mieleen, istuin tänää linkussa sen italialaistytön vieressä, joka on mun kanssa samalla gaelin kurssilla. Paitsi että mulle selvis, että se onkin saksalainen. Ja että oli vaan kerran tolla kurssilla, sillä on tästä eteenpäin englantia sen paikalla. Mutta ei se mitään, sekin muisti että mä oon Ruotsista...

Kärsinkö mä suvaitsevaisuuden puutteesta kun meinaan välillä repeillä paikalliselle muodille? Ihmiset käyttää täällä leggingsejä housuina. Jopa sellasia leggingsejä, joista näkyy läpi. Minihameet on kans kova juttu, mut koska leggingsejä kerran käytetään ilman mitään hametta tai edes tunikaa tms., nii minihameen kanssa sit vastaavasti ei läheskään aina käytetä ees sukkahousuja. Tai sitten on näitä nättejä välimuotoja: yhellä tytöllä oli todella lyhyt vesirajahame, ja sukkahousujen haarukset sitte roikku kymmenen senttiä sen hameenhelman alapuolella. Eikä se tyttö ollut edes kännissä, vaan selvinpäin käveli kaupungilla. Kyllä musta tulee viel hyvä opettaja, kun ruodin ihmisten pukeutumista näin :D



Täällä paistaa aurinko ja ulkona tuoksuu jo hippusen syksy. Tykkään :) Kaupoissa alkaa pikku hiljaa olla joulukrääsää, vaikka edes halloweeniin asti ei oo vielä päästy. Mut noi "jouluvalot" puissa on silti ihan kivan näkösiä :D

Ai nii, mulle selvis tänää että täällä primary school kestää seitsemän vuotta. Ja että erityisesti ala-asteen opettajan täytyy varoa sanojaan, koska välillä vielä secondary schoolinkin puolella törmää oppilaisiin, jotka ihan oikeesti uskoo joulupukkiin.

Ei kommentteja: